Budowa i działanie silnika 3.2 V6 FSI - AUK, BKH
Budowa i działanie silnika 3.2 V6 FSI - AUK, BKH
Kiedyś szukałem informacji na temat silnika 3.2 V6 FSI, który chodzi w moim samochodzie i chciałbym się podzielić materiałami, pozbieram je do kupy i sukcesywnie będę tutaj wrzucał.
Na początek polecam wizualizację działania silnika, widać ładnie na niej jak taki silnik działa.
http://youtube.com/embed/5hKKO89VbQ0?html5=1&fs=1
Pojemność silnika: 3123 cm3
Moc: 256 KM (188KW) przy 6500 rpm
Moment obrotowy: 330 Nm
Maksymalna prędkość obrotowa 7200 rpm
Układ cylindrów w tym silniku, jakby ktoś chciał zidentyfikować, którą cewkę czy świecę wymienić
Kolejność zapłonu: 1-4-3-6-2-5
Osiągi:
Przyspieszenie do 100 km/h - 6,8 s
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Zużycie paliwa w l/100km:
Minimalne jakie osiągnąłem: 8,7
średnie: między 10 - 11,5
maksymalne: w zależności od wagi prawej stopy
Autostrada przy prędkości 140 - 160 km/h - między 11,5 - 12,5
Miasto: 12 - 14
Występują dwa kody tego silnika: AUK, BKH, BYU
AUK - wersje EUROPA
BKH - wersja USA
Występuje w Audi A4 B7, A6 C6, A8 D3
Tuning:
Jednym słowem nieopłacalny.
Można próbować, dolot, wydech, strojenie całości - koszty w okolicy 12 - 16 tyś, a osiągniecie około 30 - 50 KM.
Można włożyć turbo, ryzykowne dla silnika, wg mnie nie warto ... - tu przyrost mocy na pewno by był odczuwalny
Chip tuning - odpuśćcie - koszty około 2 - 4 tyś, a osiągniecie raptem 20 - 25 KM, plus "parę" Nm
Jest jeszcze kompresor - znalezione w sieci, jak ktoś zrobi proszę o info - http://www.motodyne.com/p...essormanual.pdf
Silnik pracuje na łańcuch rozrządu. Polecam lekturę Zeszyty serwisowe - SSP_327_d1 i SSP_327_d2 na temat łańcuchów w tych silnikach.
Łańcuch rozrządu znajduje się od strony kabiny, co często odstrasza potencjalnych chętnych
Natomiast wbrew panującej opinii, nie trzeba zrzucać silnika, żeby rozrząd wymienić, oczywiście będzie lepszy dostęp jak się wyciągnie silnik, ale przez to jest więcej zabawy, kosztów i potencjalnych problemów.
Polecam lekturę SSP_325 w niej znajdziecie całą budowę tego silnika
Przydatne obrazki poszerzające wiedzę na temat tego silnika:
1. Pasek wielorowkowy - co na nim chodzi i gdzie jest umieszczone
2. Układ rozrządu
3. Układ zmian faz rozrządu
4. Układ smarowania olejem
Układ olejowy jest bardzo ważnym elementem budowy silnika, w tym przypadku olej zasila napinacze łańcuchów, dlatego też tak ważny jest dobry olej i częsta wymiana. Z tego co czytałem i z mojego doświadczenia wynika, że najlepiej mieć olej syntetyczny i na tyle "rzadki", żeby nawet w warunkach niższych temperatur podczas rozruchu był w stanie odpowiednio szybko ustawić w odpowiedniej pozycji napinacze.
Jeżeli olej będzie za gęsty, nie będzie swobodnie przepływał przez kanały olejowe i co za tym idzie napinacz może nie zdążyć napiąć łańcuch, konsekwencją tego może być przeskoczenie łańcucha o jedno lub kilka oczek, co może doprowadzić do uszkodzenia silnika.
Ważne jest, aby od razu po rozruchu silnika nie "deptać" do spodu pedału gazu, bo tutaj mamy do czynienia ze zmianą faz rozrządu w momencie kiedy naciskamy pedał gazu do spodu, zmieniają się fazy, które znowu wymagają napinania łańcucha, wówczas jak macie zimny silnik to olej może nie zdążyć odpowiednie ułożyć napinacza i znowu narażacie się na ryzyko przeskoczenia łańcucha.
Pamiętajcie, że to nie jest reguła, to nie jest tak, że przy każdym odpaleniu silnika na zimnym może przeskoczyć łańcuch , po prostu należy minimalizować ryzyko, im starze auto i bardziej wyrobione napinacze, luźniejsze łańcuchy, tym większe prawdopodobieństwo przeskoczenia.
Bardzo istotne jest jak właściciel dba o samochód, podstawowe zasady:
1. Wymieniamy regularnie olej - wg mnie maks co 10 - 12 tyś, co roku, przed zimą, zależy co nastąpi wcześniej.
2. Lejemy oleje spełniające specyfikację, ja bym nie lał Castrola, mimo iż producent zaleca - to moja subiektywna opinia - preferuję Motula - stosuję pełny syntetyk 8100 X-CLEAN+ 5W-30, tutaj można dobrać olej Motula https://www.motul.com/pl/pl/products/recommendation
3. Nie "deptamy" na zimnym silniku, dopiero jak osiągnie swoje parametry tj. 90 stopni C, to możemy uznać, że silnik pracuje w odpowiednich warunkach, wtedy zabawa na całego :D
4. Jak pojeździmy ostro, to nie gaśmy od razu silnika, dajmy mu troszkę odsapnąć, mimo iż nie ma turbiny, to warto odczekać 30 sec - 1 minuty zanim zgasimy silnik, zgaszenie od razu powoduje zakończenie smarowania/chłodzenia.
5. Sprawdzamy regularnie poziom oleju, jeżeli często jeździmy ostro, to silnik może sobie wypić olej.
6. Działania prewencyjne - jak zauważycie wycieki to naprawiamy, jak nierówno chodzi to szukamy przyczyny, a nie jeździmy aż się zepsuje ..., bo przez takie zaniedbania są potem problemy
Jak macie pomysły co jeszcze opisać, dodać, to piszcie, podejmę się tematu, w miarę możliwości czasowych i przede wszystkim wiedzy
Na początek polecam wizualizację działania silnika, widać ładnie na niej jak taki silnik działa.
http://youtube.com/embed/5hKKO89VbQ0?html5=1&fs=1
Pojemność silnika: 3123 cm3
Moc: 256 KM (188KW) przy 6500 rpm
Moment obrotowy: 330 Nm
Maksymalna prędkość obrotowa 7200 rpm
Układ cylindrów w tym silniku, jakby ktoś chciał zidentyfikować, którą cewkę czy świecę wymienić
Kolejność zapłonu: 1-4-3-6-2-5
Osiągi:
Przyspieszenie do 100 km/h - 6,8 s
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Zużycie paliwa w l/100km:
Minimalne jakie osiągnąłem: 8,7
średnie: między 10 - 11,5
maksymalne: w zależności od wagi prawej stopy
Autostrada przy prędkości 140 - 160 km/h - między 11,5 - 12,5
Miasto: 12 - 14
Występują dwa kody tego silnika: AUK, BKH, BYU
AUK - wersje EUROPA
BKH - wersja USA
Występuje w Audi A4 B7, A6 C6, A8 D3
Tuning:
Jednym słowem nieopłacalny.
Można próbować, dolot, wydech, strojenie całości - koszty w okolicy 12 - 16 tyś, a osiągniecie około 30 - 50 KM.
Można włożyć turbo, ryzykowne dla silnika, wg mnie nie warto ... - tu przyrost mocy na pewno by był odczuwalny
Chip tuning - odpuśćcie - koszty około 2 - 4 tyś, a osiągniecie raptem 20 - 25 KM, plus "parę" Nm
Jest jeszcze kompresor - znalezione w sieci, jak ktoś zrobi proszę o info - http://www.motodyne.com/p...essormanual.pdf
Silnik pracuje na łańcuch rozrządu. Polecam lekturę Zeszyty serwisowe - SSP_327_d1 i SSP_327_d2 na temat łańcuchów w tych silnikach.
Łańcuch rozrządu znajduje się od strony kabiny, co często odstrasza potencjalnych chętnych
Natomiast wbrew panującej opinii, nie trzeba zrzucać silnika, żeby rozrząd wymienić, oczywiście będzie lepszy dostęp jak się wyciągnie silnik, ale przez to jest więcej zabawy, kosztów i potencjalnych problemów.
Polecam lekturę SSP_325 w niej znajdziecie całą budowę tego silnika
Przydatne obrazki poszerzające wiedzę na temat tego silnika:
1. Pasek wielorowkowy - co na nim chodzi i gdzie jest umieszczone
2. Układ rozrządu
3. Układ zmian faz rozrządu
4. Układ smarowania olejem
Układ olejowy jest bardzo ważnym elementem budowy silnika, w tym przypadku olej zasila napinacze łańcuchów, dlatego też tak ważny jest dobry olej i częsta wymiana. Z tego co czytałem i z mojego doświadczenia wynika, że najlepiej mieć olej syntetyczny i na tyle "rzadki", żeby nawet w warunkach niższych temperatur podczas rozruchu był w stanie odpowiednio szybko ustawić w odpowiedniej pozycji napinacze.
Jeżeli olej będzie za gęsty, nie będzie swobodnie przepływał przez kanały olejowe i co za tym idzie napinacz może nie zdążyć napiąć łańcuch, konsekwencją tego może być przeskoczenie łańcucha o jedno lub kilka oczek, co może doprowadzić do uszkodzenia silnika.
Ważne jest, aby od razu po rozruchu silnika nie "deptać" do spodu pedału gazu, bo tutaj mamy do czynienia ze zmianą faz rozrządu w momencie kiedy naciskamy pedał gazu do spodu, zmieniają się fazy, które znowu wymagają napinania łańcucha, wówczas jak macie zimny silnik to olej może nie zdążyć odpowiednie ułożyć napinacza i znowu narażacie się na ryzyko przeskoczenia łańcucha.
Pamiętajcie, że to nie jest reguła, to nie jest tak, że przy każdym odpaleniu silnika na zimnym może przeskoczyć łańcuch , po prostu należy minimalizować ryzyko, im starze auto i bardziej wyrobione napinacze, luźniejsze łańcuchy, tym większe prawdopodobieństwo przeskoczenia.
Bardzo istotne jest jak właściciel dba o samochód, podstawowe zasady:
1. Wymieniamy regularnie olej - wg mnie maks co 10 - 12 tyś, co roku, przed zimą, zależy co nastąpi wcześniej.
2. Lejemy oleje spełniające specyfikację, ja bym nie lał Castrola, mimo iż producent zaleca - to moja subiektywna opinia - preferuję Motula - stosuję pełny syntetyk 8100 X-CLEAN+ 5W-30, tutaj można dobrać olej Motula https://www.motul.com/pl/pl/products/recommendation
3. Nie "deptamy" na zimnym silniku, dopiero jak osiągnie swoje parametry tj. 90 stopni C, to możemy uznać, że silnik pracuje w odpowiednich warunkach, wtedy zabawa na całego :D
4. Jak pojeździmy ostro, to nie gaśmy od razu silnika, dajmy mu troszkę odsapnąć, mimo iż nie ma turbiny, to warto odczekać 30 sec - 1 minuty zanim zgasimy silnik, zgaszenie od razu powoduje zakończenie smarowania/chłodzenia.
5. Sprawdzamy regularnie poziom oleju, jeżeli często jeździmy ostro, to silnik może sobie wypić olej.
6. Działania prewencyjne - jak zauważycie wycieki to naprawiamy, jak nierówno chodzi to szukamy przyczyny, a nie jeździmy aż się zepsuje ..., bo przez takie zaniedbania są potem problemy
Jak macie pomysły co jeszcze opisać, dodać, to piszcie, podejmę się tematu, w miarę możliwości czasowych i przede wszystkim wiedzy
Ostatnio zmieniony 01 lut 2015, 10:31 przez Alfar, łącznie zmieniany 4 razy.
Pozdrawiam
Tomek
Tomek
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 743
- Rejestracja: 12 lis 2012, 18:32
- Imię: Robert
- Moje auto: A6 C6
- Rocznik: 2006
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 3.0 ASN 220KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: S-tronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Frankfurt
- Kontakt:
Ja osobiscie zamiast turbo myslalem, o wlozeniu kompresora od 3.0TFSI... mam gdzies nawet dokument na podstawie A5 o pomyslnosci takiego tuningu (tylko ze ten przyklad byl oparty o sterowniku Bosch'a (w moim 3.2 jest sterownik Siemens'a SIMOS jak mnie pamiec nie myli 8.2)). Ale szczerze mowiac ja jestem nie mechaniczny i sie wstrzymalem. Jezeli jest ktos chetny, to moglbym wziac udzial w takim projekcie - mam dosc dobre zaplecze elektroniczno - informatyczne by dostosowac soft do takiej modyfikacji. A juz nie dlugo bedziemy mieli tez swoja hamownie...
W takim razie zabieram się do dłubania i będę wrzucał tutaj wszystkie info, jak coś macie wrzucać w wątek, a ja będę edytował posta.
Może go podwiesicie na stałe jak już przeklepię z A4 ?
[ Dodano: 2015-01-27, 16:25 ]
Podrzuć info, z chęcią poczytam, bo do tuningu tego silnika najlepiej kompresor
Możesz wrzucić na PW.
[ Dodano: 2015-01-27, 16:27 ]
Będę ewentualnie robił tylko zrzuty z niektórych ciekawych elementów, następne w kolejności będą zmienne fazy i łańcuchy, bo mało kto to widział na oczy
Może go podwiesicie na stałe jak już przeklepię z A4 ?
[ Dodano: 2015-01-27, 16:25 ]
Co do tego tuningu, to też mam dokument dot. A5, ale tam była inna 3.2 z tego co mi wiadomo, a kompresor od 3.0 TFSI pasuje ? To nie wiedziałem.rafal_m pisze:Ja osobiscie zamiast turbo myslalem, o wlozeniu kompresora od 3.0TFSI... mam gdzies nawet dokument na podstawie A5 o pomyslnosci takiego tuningu (tylko ze ten przyklad byl oparty o sterowniku Bosch'a (w moim 3.2 jest sterownik Siemens'a SIMOS jak mnie pamiec nie myli 8.2)). Ale szczerze mowiac ja jestem nie mechaniczny i sie wstrzymalem. Jezeli jest ktos chetny, to moglbym wziac udzial w takim projekcie - mam dosc dobre zaplecze elektroniczno - informatyczne by dostosowac soft do takiej modyfikacji. A juz nie dlugo bedziemy mieli tez swoja hamownie...
Podrzuć info, z chęcią poczytam, bo do tuningu tego silnika najlepiej kompresor
Możesz wrzucić na PW.
[ Dodano: 2015-01-27, 16:27 ]
Racja, tylko nie wypada ich linkować stąd piszę nazwy, jak ktoś kumaty to sobie poszuka0x4B25A pisze:Alfar, bardzo dobry pomysł... W sumie najwięcej wiedzy jest w tych SSP...
Będę ewentualnie robił tylko zrzuty z niektórych ciekawych elementów, następne w kolejności będą zmienne fazy i łańcuchy, bo mało kto to widział na oczy
Pozdrawiam
Tomek
Tomek
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 743
- Rejestracja: 12 lis 2012, 18:32
- Imię: Robert
- Moje auto: A6 C6
- Rocznik: 2006
- Nadwozie: Avant
- Silnik: 3.0 ASN 220KM
- Napęd: Quattro
- Skrzynia: S-tronic
- Paliwo: Diesel
- Lokalizacja: Frankfurt
- Kontakt:
No ale wg. tego dokumentu wlozyli do A5 z silnikiem CALA (3.2FSI) kompresor od S4(b8) a tam jest 3.0TFSI.
Wg. etki do A5 z silnikiem 3.2 idzie kolektor o numerze 06E 133 210 M;
Wg. etki ten kolektor montowany jest takze:
w silnikach 2.8FSI Audi A8 kody bdx cjba;
w a4 3.2 z silnikiem CALA;
w A6 europejskim 2.8 CCDA i CCEA i amerykanskim 3.2CALA;
w A6 4G silnik 2.8 CHVA
w A7 silnik 2.8 CVPA
w Q5 3.2 silnik CALB
wg. etki do a6 auk idzie kolektor 06E 133 210 K;
Pasuje np. do A4 AUK, A8 BPK, A6 AUK BKH, BYU
Starsza etka mowi ze do silnika BDX i CALA szedl numer 06E 133 210 L i zamienia sie na M
Wg. etki do A5 z silnikiem 3.2 idzie kolektor o numerze 06E 133 210 M;
Wg. etki ten kolektor montowany jest takze:
w silnikach 2.8FSI Audi A8 kody bdx cjba;
w a4 3.2 z silnikiem CALA;
w A6 europejskim 2.8 CCDA i CCEA i amerykanskim 3.2CALA;
w A6 4G silnik 2.8 CHVA
w A7 silnik 2.8 CVPA
w Q5 3.2 silnik CALB
wg. etki do a6 auk idzie kolektor 06E 133 210 K;
Pasuje np. do A4 AUK, A8 BPK, A6 AUK BKH, BYU
Starsza etka mowi ze do silnika BDX i CALA szedl numer 06E 133 210 L i zamienia sie na M
-
- Forum Audi A6 / A7
- Posty: 1
- Rejestracja: 06 maja 2013, 23:46
- Lokalizacja: Ciechanów
Witam! Pierwszy mój post więc sie przedstawiam. Krzysztof tyle tylko ze to pewnie nie w tym miejscu.. W kazdym razie slużę pomoca jako mechanik i czlowiek majacy dostep do programow Etka, AutoData, cdif, WorkShop Data i lubiący pomagac innym pamietajac o swoich błedach pozdrawiam
Prosze o emaila jezeli potrzeba jakiegos schematu lub zdjec odnośnie wszystkich modeli Audi. Od audi 70 do audi R8 Znawcy wiedza o co chodzi
Prosze o emaila jezeli potrzeba jakiegos schematu lub zdjec odnośnie wszystkich modeli Audi. Od audi 70 do audi R8 Znawcy wiedza o co chodzi
Tooles.pl - Sklep z elektronarzędziami
Aeratory do trawnika marki Stiga